HTML

Gaborchi

"Kitartás Jerzy, átutazók vagyunk." (T.) Egy turista megállt egy eldugott-elhagyatott hegyi faluban. A bolt előtt egy öregember ült, megszólította: -Bátyám, modja, van valami nevezetessége ennek a falunak? -Én azt nem tudom. Csak azt tudom, hogy ez itt a világ közepe. Ha innen elindul, bárhová eljuthat.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

2007.12.03. 22:22 Gaborchi

A magyar átok (Dél Amerika IV.)

Érdekes dolgot olvastunk a hajón fellelhető egyetlen utikönyvben a Riói és Santosi (pontosabban Sao Paolói ) emberek lelkivilágáról. A Cariocák (Rió) ugyanis mélyen lenézik a Paulistákat (S.P), mondván, hogy ezek nem tudnak élni, csak robotolnak folyton folyvást, csak a pénzt hajszolják, nem tudják élvezni az életet. A Paulisták persze megvetik a Cariocákat mondván, ezek csak mulatni, bulizni tudnak, lám-lám, nem is mennek semmire.
Nos, a Carioca mentalitást nem volt alkalmunk megtapasztalni, de a Paulistákat igen. És ebbő talán következtetni lehet az előbbire. A santosi rakodómunkások ugyanis mérhetetlenül lusták voltak. Némelyik tengerész ugyan azt állította, hogy az araboknál látott ennél lustább munkásokat, de a többeik lehurrogták.
Legalább öt alkalommal igérték, hogy pár órán belül kész leszünk. Ilyenkor odarendeltük a révkalauzt, mindenki a hajóra, és várjuk, hogy készen legyenek. Aztán bejelentik, hogy csak holnapra. A charternek a hajó napi 3000 dollárjába kerül. A kikötőben sem ingyen állunk. Az ügynökség cseszteti a kapitányt, a kapitány cseszteti a tiszteket, azok a matrózokat, és mindenki a rakodókat, de azokról szépen lepereg. Már éjjel is dolgoznak. Már a második tiszt is beszáll, csakhogy indulhassunk.
A nevére már nem emlékszem. Nem sokat kommunikáltunk. Ő szinte senkivel. Egy ilyen hajón mindenkinek van valami flúgja, ő arról volt nevezetes, hogy mélységesen békés ember volt. Csendes és udvarias. Ritkán és mértékletesen látogatta a parti kocsmákat, a vörös lámpákat kerülte. Soha nem vitatkozott, soha nem káromkodott. Maga volt a megtestesült béke.
Az izgága, munkamániás paulisták ultimátumot kapnak - addig nem hagyhatják abba a rakodást, amíg el nem készül minden, amíg el nem tudunk indulni.
A csendes második tiszt beáll darusnak. Hűvös a trópusi éjszaka, mindenki a fedélzeten. A gépészek izzítják a hajógépet, a captain hívja a révkalauzt. A telihold csorgatja a vízre fehér fényét, a kisebb-nagyobb hajók cikáznak körülöttünk. A kikötő sohasem alszik. Gépek morajlanak, lábunk alatt megremegnek a segédgépek, nemsokára a főgép is beindul.
Lassan fogy az áruhalom a partról. Már nem érkezik több kamion. És a második tiszt csak rakja rakja a daruval. Ő még csak rá sem gyújt, a többi sürgölődő alak szájánál cikáznak a parazsak.
Aztán egy szorgalmas paulista rosszul akasztja fel a ládát. A kötél megfeszül és a láda széttörik a rakparton.
A reccsenést szinte senki nem hallja, mégis, egy pillanatra csend lesz. Aztán a daru tetejéről a kezelőállásból, a soha nem káromkodó második tiszt szájából elsöprő erejű üvöltás tör elő:
"A kibaszott kurva anyádat te fasz! Hogy a ... " nem folytatom, a magyar átokban Isten és munkás édesanyja is szerepelt pornográf jelenetekben, képzelje el aki akarja.
Az üvöltés lassan gördült végig a hajó fedélzetén, a kikötő bakjai mentén, a hatalmas portáldaruk lábai alatt, a szemközti csatorna bűzös vizén. Akik hallották érezték, tudták, ebbe a két mondatba második tisztünk beleszőtte a magyarság ezeréves frusztrációját. Ebben a trópusi éjszakában benne volt a Muhi csatamező, Mohács és Világos, a Don-Kanyar és Isonzó, a berni 2-3 és az irapuatói 6-0.
Senki nem szólal meg. Mégis, mintha mindenki nyugodtabb lenne egy kicsit. Néhányan napok óta nem aludtak. Most valaki kimondta a szót helyettük.

Néhány óra múlva elindulunk. A kivilágított szállodákat még sokaáig nézzük magunk mögött. A dekken ülünk, sörrel és cigarettával. Lassan megjelenik a második tiszt. Hoz egy üveg rumot, meghúzza mielőtt odaadná. Cserébe kér egy cigarettát. Lassan elsétál a kabinjába. Hosszú lesz az út, egy darabig nem kell rakodókkal vesződni.

Szólj hozzá!

Címkék: hajó santos kikötő dél amerika paulista carioca


A bejegyzés trackback címe:

https://gaborchi.blog.hu/api/trackback/id/tr99251453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása